måndag 14 februari 2011

Library of love

Hela Ljushallen har idag blivit omvandlad till ett Alla hjärtans dag-paradis, med många vackra dekorationer. Också ingången till vår kära bibbla blev klädd med hjärtan.

Vi bjuder gärna tillbaka med lite boktips med tema kärlek ...



Kärlek & identitet
(Blandad kategori! Vardaglig, passionerad, homo, hetero, lycklig, tragisk, triangeldramer …)


Ann Brashares, Systrar i jeans
Gunnar Ardelius, Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så
himla mycket
Mats Berggren, Behå med vita spetsar
Jessika Berglund, Simtag
Kate Cann, Dyk i
Stig Claesson, Sov du så diskar jag
Alain de Botton, Kärlek – en betraktelse
Inger Edelfeldt, Juliane och jag
Bret Easton Ellis, Lustans lagar
Jon Ewo, Solen är fet gud
John Green, Var är Alaska?
Per Hagman, När oskulder kysser
Emma Hamberg, Mossvikenfruarna: Chansen
Maja Hjertzell, Henrietta är min hemlighet
Sara Kadefors, Sandor slash Ida
Katarina Kieri, Dansar Elias? Nej!
Katarina Kieri, Ingen grekisk gud, precis
Johanna Lindbäck, En liten chock
Mian Lodalen, Smulklubbens skamlösa systrar
Ian McEwan, Kärlekens raseri
Audrey Niffenegger, Tidsresenärens hustru
Per Nilsson, du & du & du





Kärlek från andra ställen än Sverige, Storbritannien och USA


Rajaa Alsanea, Flickorna från Riyadh
Alessandro Baricco, Silke
Daína Chaviano, Den oändliga kärlekens ö
Paulo Coelho, Elva minuter
Marguerite Duras, Älskaren
Anna Gavalda, Tillsammans är man mindre ensam
Xiaolu Guo, Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för nybörjare
Ha Jin, Två kärlekar

Stort tack, kära elever, för den fina rosen!


Kärlek & fantasy
Guy Gavriel Kay, Offerträdet (Fionavars vävnad del 1)
Katharine Kerr, Silverdolken (Sagan om Deverry del 1)
Stephenie Meyer, Om jag kunde drömma (del 1 i Twilight-serien)



Kärlek i historien
Stina Aronson, Feberboken
Jane Austen, Stolthet och fördom
Charlotte Brontë, Jane Eyre
Emily Brontë, Svindlande höjder
Carina Burman, Min salig bror Jean Hendrich
Eva Dozzi, Jävla John
Lisa Fiedler, Hamlet + Ofelia
Radclyffe Hall, Ensamhetens brunn
Patricia Highsmith, Carol
Selma Lagerlöf, En herrgårdssägen
Margareta Suber, Charlie
Carl-Johan Vallgren, Den vidunderliga kärlekens historia
Sarah Waters, Kyssa sammet


Förbjuden kärlek
Katarina von Bredow, Knappt lovlig
Katarina von Bredow, Syskonkärlek
Peter Kihlgård, Du har inte rätt att inte älska mig
Johanna Lindbäck, Min typ brorsa




Välkommen till bibblan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar